Diakonia
wychowawcza
Ruchu Światło - Życie


Strona główna   l   Nasze spotkania   l   Materiały   l   Wspomnienia z wyjazdów   l   Kontakt

WSKAZÓWKI DLA OPIEKUNEK DO DZIECI NA OAZIE RODZIN


Rekolekcje letnie mają ustalony program zajęć dla dorosłych.

Dziećmi najczęściej opiekunowie zajmują się w następującej formie:

  • 3 godziny przed obiademzajęcia na świeżym powietrzu, zabawy ruchowe,
  • w czasie pierwszej części Mszy Świętej (Liturgia Słowa):
    Warto rozpocząć tak jak Mszę Świętą od znaku Krzyża oraz odczytania odpowiednich fragmentów z książeczki do nabożeństwa.
    Opiekunowie przygotowują poprzedniego dnia temat spotkania (np. w oparciu o Biblię dla dzieci lub konspekty dla Dzieci Bożych) nawiązujące do czytań dnia na Mszy Św.
    Przygotowanie daru ołtarza na Eucharystię (kwiaty, rysunki, „coś”...otwarte pole dla pomysłowości dzieci i opiekunek).
    Modlitwy w zależności od wieku dzieci – na pewno: Ojcze nasz i: Wierzę w Ciebie Boże żywy w Trójcy Jedyny, prawdziwy...,

  • godzinę przed kolacjązajęcia „świetlicowe”, czyli rysowanie, gry planszowe itp.
Rekolekcje letnie 1 st. oparte są na rozważaniu tajemnic różańca.

1 dzień:
Zabawy integracyjne. Poznawanie imion, zapamiętywanie informacji o sobie nawzajem. Zwrócenie uwagi na potrzebę okazywania sobie życzliwości. Ustalenie zasad współpracy oraz przebywania w grupie.
Do opiekunów zwracamy się: „ciociu”, „wujku”. Wychodzimy z sali tylko za wiedzą i pozwoleniem „cioci”(„wujka”)
Jemy tylko w wyznaczonym miejscu i czasie. Drugie śniadanie jemy o godz.10.00.
Nie rozmawiamy podczas zajęć. Jeśli chcemy coś powiedzieć, to podnosimy rękę i czekamy na wskazanie opiekuna.
Staramy się być mili i uprzejmi dla innych.
Używamy „magicznych” słów: proszę, dziękuję, przepraszam.
Nie przezywamy się.
Szanujemy zabawki i wyposażenie sali.
Dbamy o porządek w sali i wokół siebie.
Często się uśmiechamy i pomagamy sobie nawzajem.
To tylko przykład. Liturgia Słowa – słowo dnia: J 3,16; dary: rysowanie anioła

2 dzień:
Przygotowanie jasełek oraz Szopki Bożonarodzeniowej.
Propozycja:
Przebranie z prześcieradeł, pieluch tetrowych, spódnic mam itp. Role jako propozycje, czyli zamiast gotowego tekstu omówienie wydarzeń związanych z Narodzeniem Jezusa i podanie przykładowych słów podczas próby, np. „Witaj Panie Jezu”, „Skąd przyszliście”, „Oto trzej królowie”...
Lit. Sł. – sł.dn.: Rz 3,23; dary: kwiaty polne rysowane lub zbierane (jak idziemy w odwiedziny to przynosimy miły podarek, np. kwiaty)

3 dzień:
próby jasełek – przedstawienie podczas Pogodnego Wieczoru.
Lit. Sł. –sł.dn.: J 14,6; dary: szopka, gwiazdy wycięte, pokolorowane przez dzieci

4 dzień:
Dzień ofiarowania
Każdy z nas jest wyjątkowy. Każdego z nas kocha Bóg. Jeśli jesteśmy dla siebie dobrzy i modlimy się to okazujemy Miłość Bogu. Losowanie „przyjaciela”, któremu staramy się sprawić radość (laurka, kwiaty, figurka z plasteliny...), albo: przydzielenie „starszego brata”, „starszej siostry” (ze wskazaniem rozdzielenia prawdziwego rodzeństwa), omówienie cech dobrego rodzeństwa, oraz potrzeby zapewnienia młodszym dzieciom poczucia bezpieczeństwa.
Liturgia Słowa - słowo dnia : J1,12; dary: serca jako dar dla Pana Jezusa

5 dzień:
scenki z życia: co lubię robić, jak wygląda mój dzień – incenizacje ruchowe, dramy
Lit. Sł. – sł.dn.: Łk. 2, 49; dary: rysunek kościoła

6 dzień:
Dzień modlitwy w Ogrójcu.
Posłuszeństwo
Podkreślenie potrzeby przestrzegania zasad (również zasad gier, np. planszowych)
Lit. Sł. – sł.dn.: Mt. 4,4; dary: symboli Chrztu Św.

7 dzień:
Postawa ciała
Zabawa: „Zgadnij jaki jestem” (smutny, wesoły, zły, przestraszony, wściekły, zawiedziony, bezradny...), omówienie postawy i wyrazu ciała, nawiązanie do postawy ciała na modlitwie.
Lit. Sł. – sł.dn.: 1 Kor. 3,16-17: dary: Narysuj siebie.

8 dzień:
Na spacerze wyszukiwanie roślin z kolcami.
Tworzenie krzyżyków z patyków na jutrzejszą Drogę Krzyżową.
Lit. Sł. – sł.dn.: Ef. 5, 8-11; dary: rysowanie korony cierniowej

9 dzień:
Dzisiaj staramy się o wyciszenie.
Lit. Sł. – sł.dn.: 1 J 1, 8-9; dary: rysowanie Krzyża

10 dzień:
„Chcemy umierać grzechowi, ciągle pracować nad swoim wzrostem ku Bogu.”
Podziwianie piękna przyrody.
Lit. Sł. – sł.dn.: Ef. 4 14-15; dary: rysunek świecy, nawiązanie do symboliki Chrztu Św.

11 dzień:
Dzień Zmartwychwstania
Przygotowywanie symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi: pisanki, gałązki z doklejanymi „baziami”.
Lit. Sł. – sł.dn.: 2 Kor 5, 19-20; dary: baranki

12 dzień:
„Ja i moi rodzice”, „Ja i mój dom” – scenki dramowe, rysunki
Lit. Sł. – sł.dn.: Dz 1, 8

13 dzień:
Dzień Wspólnoty
Lit. Sł. – J 17, 21-24

14 dzień:
“Koncert życzeń”, “giełda pomysłów”, pożegnanie ulubionych miejsc
Lit. Sł. – sł.dn.: Dz 4, 32-33; dary: rysunek Maryi lub kwiaty

15 dzień:
Tworzenie pamiątek - pozytywne informacje zwrotne o każdym dziecku od każdego dziecka, np. w formie napisów i rysunków na kartce w kształcie serca z imieniem dziecka

WSTECZ